Reklamačný poriadok

Reklamačný poriadok

Internetového obchodu www.eshop.rjelinek.sk

Na stiahnutie:  Formulár na uplatnenie reklamácie

 

VŠEOBECNÉ USTANOVENIA A VYMEDZENIE POJMOV

 

1.1 Tento reklamačný poriadok bol spracovaný podľa ustanovení zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (ďalej len „Občiansky zákonník“), zákona č. 180/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o ochrane spotrebiteľa“) a zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.

1.2 Spoločnosti RUDOLF JELÍNEK Slovakia, s.r.o., so sídlom Kráľovská 1, 909 01 Skalica, IČO: 36 311 448 (ďalej len „predávajúci“), týmto Reklamačným poriadkom informuje, v súlade s § 5 ods. 1 písm. f) až h) Zákona o ochrane spotrebiteľa, spotrebiteľa o podmienkach a spôsobe uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady (ďalej len „reklamácia“), vrátane údajov o tom, kde môže reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv.

1.3 Reklamačný poriadok je sprístupnený kupujúcim na webovom sídle predávajúceho www.eshop.rjelinek.sk, pričom tvorí prílohu uzatvorených kúpnych zmlúv medzi kupujúcim a predávajúcim, ktorých režim je spravovaný, okrem iného, Všeobecnými obchodnými podmienkami predávajúceho.

1.4 Tento Reklamačný poriadok sa nevzťahuje na kupujúceho, ktorý je podnikateľom podľa § 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“), pričom takýto právny vzťah medzi predávajúcim a kupujúcim – podnikateľom, sa spravuje § 429 a nasl. Obchodného zákonníka.

1.5 Na vzťahy upravené Reklamačným poriadkom je možné pomerne uplatniť ustanovenia Všeobecných obchodných podmienok predávajúceho.

 

ZODPOVEDNOSŤ ZA VADY PREDANEJ VECI

 

2.1 Predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má tovar v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania tovaru. Uvedené sa nevzťahuje na predaj tovaru s vadami, pre ktoré bola medzi predávajúcim a kupujúcim dojednaná nižšia cena.

2.2 Pri použitých tovaroch predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má tovar v čase jeho dodania a ktoré sa prejavia do jedného roka od dodania tovaru.

2.3 V prípade, ak predávajúci zodpovedá za vady tovaru, má kupujúci právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou, právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť.

2.4 Kupujúci môže odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť, kým si predávajúci nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady, ibaže kupujúci je v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti. Kupujúci zaplatí kúpnu cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností predávajúcim.

2.5 Kupujúci môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady vrátane práva podľa predchádzajúceho odseku len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady.

2.6 Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady nevylučuje právo kupujúceho na náhradu škody, ktorá mu z vady vznikla.

 

ZÁRUČNÉ DOBY

 

3.1 Záručné doby začínajú plynúť dodaním veci. Vec je dodaná v okamihu, keď ju prevezme kupujúci alebo ním určená osoba, alebo keď ju predávajúci odovzdá prepravcovi, ktorého poveril kupujúci mimo možností prepravy, ktoré ponúkol kupujúcemu predávajúci.

 

3.2  Čas od vytknutia vady až do vykonania opravy sa do záručnej doby nepočíta. Predávajúci je povinný vydať kupujúcemu potvrdenie o tom, kedy právo uplatnil, ako aj o vykonaní opravy a čase jej trvania.

3.3  Ak predávajúci poskytuje kupujúcemu zadarmo vecné plnenia (dary), na tieto bezodplatné plnenia sa neuplatňujú ustanovenia o zodpovednosti za vady predávajúceho, a tak predávajúci nezodpovedá za ich vady. Ak má dar vady, na ktoré kupujúceho predávajúci neupozornil, má kupujúci právo dar vrátiť.

 

UPLATNENIE PRÁV ZO ZODPOVEDNOSTI ZA VADY (REKLAMÁCIA)

 

4.1 Kupujúci môže vytknúť vadu tovaru v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, u inej osoby, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla alebo miesta podnikania predávajúceho alebo na inej adrese, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho pri uzavretí zmluvy alebo po uzavretí zmluvy.

4.2 Kupujúci má voči predávajúcemu právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú predávajúci zodpovedá a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu. Kupujúci musí právo podľa predchádzajúcej vety uplatniť u predávajúceho najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.

4.3 Predávajúci poskytne kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady uvedie lehotu, v ktorej vadu v súlade s § 507 ods. 1 Občianskeho zákonníka odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.

4.4 Predávajúci nie je povinný nároku kupujúceho vyhovieť, ak sa ukáže, že kupujúci o chybe tovaru pred jeho prevzatím vedel alebo chybu sám spôsobil.

4.5 Ak predávajúci odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu. Ak kupujúci znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu. Na náklady spotrebiteľa spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom sa vzťahuje postup podľa odseku 4.2 tohto Reklamačného poriadku.

4.6 Ak pred uzavretím zmluvy alebo, ak sa zmluva uzatvára na základe objednávky kupujúceho, pred odoslaním objednávky, predávajúci oboznámil kupujúceho, že vady možno vytknúť aj u inej osoby, konanie alebo opomenutie tejto osoby sa na účely zodpovednosti za vady považuje za konanie alebo opomenutie predávajúceho.

4.7 Predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má tovar v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania tovaru. Ak je na obale tovaru uvedený dátum jeho spotreby, potom sa táto lehota skracuje do dátumu uvedeného na obale tovaru. Zodpovednosť predávajúceho za vady sa nevzťahuje na bežné opotrebovanie tovaru (alebo jeho častí) spôsobené používaním, ani na skutočnosť, že úpravy tovaru (napr. gravírovaním) nezodpovedajú vzoru poskytnutému predávajúcim alebo predstave kupujúceho, ak tieto úpravy zodpovedajú zadaniu kupujúceho.

4.8 Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.

4.9 Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností podľa odseku 4.8 druhej vety.

4.10 Predávajúci opraví alebo vymení vec v primeranej lehote podľa § 507 ods. 1 Občianskeho zákonníka po tom, čo kupujúci vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý kupujúci vec požadoval.

4.11 Na účely opravy alebo výmeny kupujúci odovzdá alebo sprístupní tovar predávajúcemu, pričom náklady prevzatia tovaru znáša predávajúci.

4.12 Predávajúci dodá opravený alebo náhradný tovar kupujúcemu na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu kupujúci dodal vadný tovar, ak sa strany nedohodnú inak. Ak kupujúci neprevezme tovar v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže predávajúci tovar predať. Ak ide o vec väčšej hodnoty, predávajúci kupujúceho o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie tovaru. Predávajúci bezodkladne po predaji vyplatí kupujúcemu výťažok z predaja tovaru po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak kupujúci uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej predávajúcim v oznámení o zamýšľanom predaji tovaru. Predávajúci môže tovar na vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré predávajúci účelne vynaložil na úschovu tovaru, a nákladov, ktoré by predávajúci musel nevyhnutne vynaložiť na jeho predaj.

4.13 Pri odstránení vady výmenou tovaru nemá predávajúci právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním tovaru a na odplatu za bežné užívanie tovaru pred jeho výmenou. Predávajúci zodpovedá za vady náhradnej veci.

4.14 Kupujúci má právo a primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty podľa § 517 ods. 1 Občianskeho zákonníka, ak:

4.14.1 predávajúci tovar neopravil ani nevymenil,

4.14.2 predávajúci tovar neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 Občianskeho zákonníka,

4.14.3 predávajúci odmietol odstrániť vadu podľa § 623 ods. 2 Občianskeho zákonníka,

4.14.4 tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,

4.14.5 vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo

4.14.6 predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.

4.15 Pri posudzovaní práva kupujúceho na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy podľa odseku 4.14.4 a 4.14.5 sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota tovaru, povaha a závažnosť vady a možnosť od kupujúceho objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť predávajúceho odstrániť vadu.

4.16 Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predanej veci a hodnoty, ktorú by vec mala, ak by bola bez vád.

4.17 Kupujúci nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa odseku 4.14, ak sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie predávajúci.

4.18 Ak sa zmluva týka kúpy viacerých tovarov, kupujúci môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadným tovarom. Vo vzťahu k ostatným tovarom môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné tovary bez vadného tovaru.

4.19 Kupujúci po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti tovar predávajúcemu na náklady predávajúceho. Predávajúci po odstúpení od zmluvy vráti kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia tovaru predávajúcemu alebo po preukázaní, že kupujúci zaslal tovar predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.

4.20 Predávajúci vráti kúpnu cenu kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša predávajúci.

4.21 Predávajúci nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním tovaru a na odplatu za bežné užívanie tovaru pred odstúpením od kúpnej zmluvy.

4.22 Ak je vada, za ktorú zodpovedá predávajúci, dôsledkom konania alebo opomenutia inej osoby v rovnakom dodávateľskom reťazci, predávajúci má voči tejto osobe právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v dôsledku vytknutia vady a uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady kupujúcim podľa § 621 Občianskeho zákonníka.

4.23 Pri uplatnení práv zo zodpovednosti za vady u predávajúceho je kupujúci povinný:

4.23.1 predložiť doklad o kúpe, prípadne iným spôsobom nevzbudzujúcim pochybnosti preukázať, že tovar bol kúpený u predávajúceho,

4.23.2 zabezpečiť, aby tovar spĺňal všetky ostatné podmienky pre záručnú reklamáciu uvedené v záručnom liste (fyzicky nepoškodený, nepoškodený živelnou udalosťou, neporušené kolky atď.),

4.23.3 v prípade tovaru, pri použití ktorého si zákazník zaregistroval/vytvoril osobné konto (e-mailová a/alebo obdobný účet užívateľa) a/alebo nastavil pre dotknutý tovar heslo, je zákazník povinný zrušiť/odstrániť obmedzenie prístupu k obsahu zariadenia heslom a súčasne odhlásiť sa z uvedeného konta resp. takéto konto zrušiť a pokiaľ je to možné, uviesť dotknuté zariadenie do pôvodného stavu,

4.23.4 predložiť originál záručného listu v prípade, že si zákazník uplatňuje právo vyplývajúce zo záruky presahujúcej rozsah záruky stanovenej zákonom,

4.23.5 odovzdať predávajúcemu tovar v prípade uplatnenia reklamácie na príslušenstvo k predanému tovaru,

4.23.6 poskytnúť súčinnosť pri vyplnení reklamačného protokolu povereným pracovníkom predávajúceho a podpisom vyjadriť súhlas s jeho obsahom.

 

ALTERNATÍVNE RIEŠENIE SPORU

 

5.1 V prípade, že medzi kupujúcim a predávajúcim vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa kupujúci  domnieva, že predávajúci porušil iné práva kupujúceho, kupujúci má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu. Ak predávajúci alebo určená osoba oprávnená posudzovať vady na žiadosť kupujúceho podľa predchádzajúcej vety odpovie zamietavo informuje kupujúceho  na trvanlivom médiu o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov. Ak predávajúci alebo určená osoba oprávnená posudzovať vady na žiadosť kupujúceho podľa prvej vety tohto bodu odpovie zamietavo alebo na takúto žiadosť neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania kupujúcim, kupujúci má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, pričom možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.

5.2 Subjektom alternatívneho riešenia sporov je orgán alternatívneho riešenia sporov, ktorým je v zmysle § 3 ods. 2 písm. c) zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov Slovenská obchodná inšpekcia (odkaz na webové sídlo: www.soi.sk). Pre potreby alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov môže kupujúci využiť služby subjektu zapísaného vo vnútroštátnom zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov, a to napríklad Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S) Poprad (http://www.sospotrebitelov.sk).

Vo Vizoviciach dňa 1. júla 2024

 

Späť do obchodu